Nieuws

Oplossing nodig voor zwervende helmen en haarnetjes

In de Rotterdamse straten en wateren liggen regelmatig gedumpte helmen en haarnetjes van deelscooterbedrijven. Ivo Rodermans van Zwerfie Rotterdam vond er de afgelopen weken alleen al zo’n 30. Gevonden helmen melden bij scooterbedrijven of via de app MeldR heeft weinig zin. “Die meldingen worden zelden opgevolgd.”, aldus Rodermans.

Het begrip ‘strooiscooter’ is inmiddels ingeburgerd in het Rotterdamse taalgebruik. Maar niet alleen deelscooters staan door de hele stad geparkeerd of belanden als wrak in het water, ook de helmen en haarnetjes liggen overal en nergens.

Vanaf januari vorig jaar is het dragen van een helm op snorscooters verplicht en hebben alle scooters dus helmen aan boord. Voor de hygiëne stoppen Felyx, Go en Check wegwerp-haarnetjes in de helmkoffer. Dat zou huurders een frisser gevoel geven bij het dragen van een helm die op vele hoofden zit. Sinds de helmplicht vinden vrijwilligers van Zwerfie Rotterdam regelmatig aangespoelde haarnetjes en helmen aan de waterkant. Ook liggen ze her en der op straat en in het stadsgroen.

De haarnetjes zijn na gebruik direct afval. Dat hoeft niet te gelden voor helmen, maar een aangetroffen zwerfhelm terugbezorgen bij een deelscooterbedrijf is niet eenvoudig. “Meldingen worden nogal eens niet opgevolgd”, weet Rodermans uit eigen ervaring. “Gevonden helmen via de app MeldR worden door de gemeente één op één doorgezet naar de deelscooterbedrijven, waarna de radiostilte begint. Als je direct contact opneemt met een scooterbedrijf, moet je een melding nogal eens herhalen en bijna smeken om de helm te laten ophalen.”

Het terugbezorgen van zwerfhelmen is volgens Zwerfie Rotterdam niet alleen lastig, maar bovendien het paard achter de wagen spannen. De stichting heeft de scooterbedrijven daarom eerder deze maand geadviseerd om snel met maatregelen te komen om het scooter-zwerfafval bij de bron aan te pakken. “Denk aan een sensor in de helmkoffer, waardoor je de scooter na gebruik alleen kunt afmelden als beide helmen in de koffer zitten”, oppert Rodermans. “De wegwerp-haarnetjes zijn poreus, die kun je net zo goed achterwege laten. Verstrek klanten liever eenmalig gratis een deugdelijke haarbeschermer die je kunt hergebruiken en vraag bij verlies een vergoeding voor een vervangend exemplaar. Met een beetje goede wil is dit zwerfafval-probleem dan zó de wereld uit.”

(tekst gaat verder onder de video)

Bij het gemaal aan het Oostplein worden nu gemiddeld zo’n twee helmen per dag uit het water gevist door medewerkers van het Hoogheemraadschap. De noodkreet van Jan Pieter Kalkman, beheerder van het gemaal, en van Zwerfie Rotterdam leidt al tot beweging. Check liet in reactie op RTV Rijnmond schriftelijk weten bezig te zijn met invoering van helmdetectie in de helmkoffers, zoals GO Sharing al doet en wat Zwerfie een paar weken geleden heeft geopperd voor alle deelscooters. “Een daadkrachtig signaal”, zegt Rodermans. “We vinden veel helmen van Check en Felyx en nauwelijks van GO. Dat toont aan dat een vorm van helmdetectie de oplossing is voor zwerfhelmen.”

GO zegt gevonden helmen op te halen en Check maakte bekend dat gevonden helmen kunnen worden opgestuurd naar een antwoordnummer. Rodermans: “Het is een mooi begin, maar het antwoordnummer van Check wordt bijvoorbeeld nog niet actief gecommuniceerd. Ook is het voor mensen nu ingewikkeld dat er geen informatie online staat, er niet één uniform meldsysteem is dat gegarandeerd wérkt en dat de werkwijze voor retourneren van zwerfhelmen verschilt per aanbieder. Daarnaast blijft natuurlijk het punt dat meldingen wel daadwerkelijk opgevolgd moeten worden. En dat het tegengaan van zwerfhelmen door sensoren in de koffers van álle aanbieders, beter is dan retourneren van een handjevol weeshelmen door welwillende inwoners. Er is nog een hoop te verbeteren.”

Lees ook dit bericht bij de NOS:
Gebruikers deelscooters Rotterdam laten steeds vaker helm slingeren