Nieuws

Rotterdam houdt Nederland Schoon op afstand

Rotterdam gaat niet intensiever samenwerken met Nederland Schoon op gebied van communicatie. Dat heeft de gemeenteraad van Rotterdam besloten. Het bedrijfsleven moet ‘op gepaste afstand blijven’, vinden Partij voor de Dieren, GroenLinks, PvdA, D66, Bij1, Volt, CDA, ChristenUnie, SP en 50plus.

De gemeente had het plan opgevat om de banden met Nederland Schoon aan te halen op gebied van communicatie. Dat stond in het nieuwe schoonplan Samen SchoonR. Een omstreden voorstel, omdat Nederland Schoon gefinancierd wordt door het verpakkende bedrijfsleven en onder toezicht staat van de supermarken, Coca-Cola en Unilever.

Zwerfie Rotterdam is blij dat de Rotterdamse raad wil dat gemeentelijke communicatie onafhankelijk is. Voorheen kwam het regelmatig voor dat informatie vanuit het verpakkende bedrijfsleven vervlochten was met overheidscommunicatie. “De afgelopen jaren hebben wij bereikt dat de gemeente gekleurde informatie vanuit Nederland Schoon niet meer één op één kopieert op de gemeentelijke website. Ook is bijvoorbeeld een lespakket met onjuiste afbreektijden offline gehaald”, zegt Ivo Rodermans, woordvoerder van Zwerfie. “Deze vooruitgang willen we graag behouden. Wat ons betreft hoort de overheid neutraal te zijn in haar communicatie en daarom is samenwerking met het verpakkende bedrijfsleven op dit terrein niet gepast. Het is heel prettig dat de gemeenteraad daar hetzelfde over denkt.”

Nederland Schoon heeft volgens Rodermans geen positieve track record als het gaat om neutraal informeren. “Denk aan de claim over afbreekbaarheid van plastic flesjes en peuken. Dat is door druk van buitenaf gelukkig aangepast, maar nog steeds communiceert de organisatie actief dat kauwgom en blikjes afbreken, terwijl dat in veel gevallen plastic bevat. In Rotterdam kennen we Nederland Schoon ook van de intensieve campagne in Noord om uitbreiding van statiegeld naar kleine flesjes te dwarsbomen. Als tijdens de proef het aantal flesjes bij het zwerfafval met 70 procent zou afnemen, dan zou statiegeld van de baan zijn. Ondernemers en bewoners die meededen door oranje flesjesbakken neer te zetten en de straat schoon te houden, werden niet geïnformeerd over het doel van hun inspanningen, namelijk het tegenwerken van de oplossing die aantoonbaar en overal werkt, ook in wegbermen, op het platteland, in natuurgebieden en op industrieterreinen”, aldus Rodermans. “Gelukkig mislukte de poging en is het toch gelukt om statiegeld uit te breiden.”

Lees de aangenomen motie Bedrijfsleven op gepaste afstand.