“Te weinig geld voor een schone stad”
Rotterdam heeft te weinig geld om de stad schoon te houden. Dat heeft wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer deze week toegegeven. De stad heeft ‘geen structurele oplossing voor de bredere en langdurige opgaven in de buitenruimte’, schrijft hij in een brief aan Zwerfie Rotterdam.
De wethouder erkent ook dat de werklast voor stadsreinigers is toegenomen, terwijl het aantal medewerkers ongeveer gelijk is gebleven. Dit was een belangrijk kritiekpunt van Zwerfie Rotterdam. Tot op heden deed de gemeente Rotterdam net alsof er extra geld werd uitgetrokken voor nieuwe taken, terwijl dat feitelijk niet gebeurde. Lansink nu: “Het takenpakket in de buitenruimte is breder en complexer geworden, onder meer door nieuwe werkzaamheden, stedelijke ontwikkelingen én pieken in de vraag”, schrijft hij. “Zo hebben de invoering van statiegeld en de daarmee samenhangende problematiek rond opengebroken afvalbakken, evenals het structureel ophalen en verwerken van gedumpte lachgascilinders, geleid tot extra werkzaamheden in de uitvoering. Deze taken zijn grotendeels binnen de bestaande capaciteit opgevangen.”
Zwerfie Rotterdam maakt zich al langere tijd zorgen over de vervuiling van de stad en het gebrek aan geld en ambitie. Zo worden voorstellen om de stad schoner te krijgen niet uitgevoerd, is er ruim een miljoen bezuinigd op het oplossen van meldingen die via de app MeldR binnenkomen en is er structureel drie ton minder voor de aanpak van zwerfafval. Wel is in het afgelopen half jaar eenmalig 4 miljoen euro extra uitgetrokken om de stad op orde te krijgen, maar volgens de wethouder is daarmee ‘de onderliggende spanning tussen taken en beschikbare middelen niet structureel weggenomen’.
Zwerfie-woordvoerder Ivo Rodermans is hoopvol nu er erkenning is voor de problematiek. Zwerfie Rotterdam vraagt al vanaf 2018 via de politiek aandacht voor onderbezetting tijdens piekmomenten, zoals de jaarwisseling. “Wij kwamen meermaals met oplossingen, zelfs binnen het bestaande budget”, zegt Rodermans. “Neem als voorbeeld het eerst schoonmaken van wijken dichtbij grote waterwegen -indien er een tekort is aan medewerkers- om zo ecologische schade door zwerfafval te voorkomen. Helaas waren we jarenlang roepende in de woestijn en kregen we geen steun in de gemeenteraad voor deze ideeën. Tijdens de afgelopen jaarwisseling zag iedereen dankzij de vorst een uitvergroting van de jaarlijkse escalatie in de buitenruimte. Het tij lijkt daardoor te keren.”
Zooi
Rotterdam was in december en januari een enorme bende. Wethouder Lansink wijst op overmacht door het winterweer en op een ‘uitzonderlijke situatie’, maar hij erkent in de brief aan Zwerfie ook dat sprake is van een samenspel van zowel overmacht, verlof, ziekte, te weinig geld en gebrek aan voldoende inhuur. Volgens Zwerfie Rotterdam is dat deels een gevolg van beleid en bestaat de problematiek daarom niet landsbreed. “In veel gemeenten is de afvaldienst gescheiden van de gladheidsbestrijding. Zo’n maatregel helpt enorm om de jaarlijkse escalatie rond de jaarwisseling niet verder te verdiepen bij vorst”, zegt Rodermans. “De mensen in de uitvoering kunnen er niets aan doen; zij werken keihard en hebben recht op verlof. Hierop moet een wethouder sturen en wij hebben goede hoop dat dit nu eindelijk gaat gebeuren.”
Onderzoek
Tijdens de raadsvergadering op donderdag 29 januari zijn al voorstellen aangenomen waarvoor Zwerfie onlangs heeft gepleit, zoals onderzoek naar een werkend systeem met tijdelijke inhuur van extra medewerkers en een vergelijking met andere grote gemeenten waar het beter ging tijdens de vorstperiode. Een idee van Zwerfie om op afvalcontainers door middel van een qr-code in andere talen te communiceren over actuele afvalinformatie, haalde geen meerderheid. “Ontzettend jammer”, zegt Rodermans. “We hebben nu eenmaal bewoners die het Nederlands slecht begrijpen. Die wil je wél informeren over manieren om afval goed aan te bieden.”
Het laatste woord is niet gesproken over Napels aan de Maas. Wethouder Lansink heeft een evaluatie aangekondigd over het afgeronde ‘schoonoffensief’ van 4 miljoen. Hij denkt ook aan een actieplan om piekmomenten beter te plannen, aan een pilotwijk met experimenten voor een schonere buitenruimte en aan afvalreductie. Of dit direct leidt tot maatregelen, is afwachten. De gemeenteraad wil de hete aardappel van het geldgebrek over de verkiezingen heen tillen. “Ik blijf benadrukken dat de aanhoudende druk op de buitenruimte vraagt om meer en duurzame middelen voor een schone stad”, zegt Lansink daar nadrukkelijk bij.
Lees ook:
‘Vuilnis in de straten was te voorkomen’
‘Geef miljoenen van verpakkers uit aan zwerfafval’
‘Gooi bezuinigingen op afval in de prullenbak’
